سرتیتر اخبار
خانه » تیونینگ » انتخاب توربوی مناسب

انتخاب توربوی مناسب

مبحث نصب توربوشارژر در پروژه های تیونینگ مبحث تازه ای نیست اما این پروسه ظرافتهای خاصی دارد و محاسباتی دارد که با مطالعه این مقاله خواهید دید که توربو کردن یک موتور کار هر کسی نیست و باید کار را به کاردان سپرد.
قبلا در مورد توربو مقالاتی مختصر منتشر کردیم، توی این مقاله کمی بیشتر با موضوع درگیر میشیم و چگونگی خواندن map توربو،اندازه گیری نسبت فشار و جرم هوای مورد نیاز پیشرانه و در نهایت چگونگی رسم نقاط بدست آمده روی map توربو رو یاد میگریم که بهمون کمک میکنه تا توربوشارژر مناسبی برای پیشرانه مون انتخاب کنیم. به شما پیشنهاد می کنیم کاغذ و قلم و ماشین حساب هاتون رو برای خوندن ادامه ی مقاله آماده کنید.

انتخاب توربو مناسب

۱-قسمت های مختلف map توربوشارژر:
مپ توربوشارژر در واقع نموداریه که اطلاعاتی نظیر:بهره وری توربو،میزان هوای ورودی به توربو،میزان قابلیت ایجاد فشار بوست و سرعت توربو رو در اختیارمون میزاره.شکل زیر شکل یه مپ ساده از یه توربوی معمولیه.

انتخاب توربو مناسب

نسبت فشار:
بر اساس تعریف،نسبت فشار برابر است با فشار مطلق خروجی (P2c) تقسیم بر فشار مطلق ورودی (P1c)
یادتون باشه که فشار مطلق در سطح دریا ۱۴٫۷ psi هست و به عنوان فشار اتمسفریک استاندارد در شرایط استاندارد شناخته میشه.و از این به بعد اونو به صورت psia نشون میدیم.

انتخاب توربو مناسب

مقیاس فشار:
توجه داشته باشید که مقیاس فشار فشاریه که بالاتر از فشار اتمسفریک ایجاد میشه پس در نتیجه مقیاس فشار ما در سطح دریا صفر خواهد بود.و از این به بعد اونو به صورت psig نشون میدیم.
مقیاس فشار به صورت فشار منیفولدی وابسته به فشار اتمسفریک سنجیده میشه و به این ترتیب حساب میشه.این نکته ی مهمی برای تعیین فشار مطلق خروجی به شمار میره.برای مثال خواندن ۱۲ psig در مقیاس بوست به این معناست که فشار هوای روی منیفولد ۱۲ psi از فشار اتمسفریک بالاتره.
به این ترتیب فشار مطلق درون منیفولد به صورت زیر محاسبه میشه:
۱۲+۱۴٫۷=۲۶٫۷psi فشار مطلق درون منیفولد(فشار مطلق خروجی)
به همین ترتیب میتونیم نسبت فشار رو محاسبه کنیم که به این صورت در میاد که فشار مطلق خروجی (۲۶٫۷ psi) رو بر فشار مطلق ورودی(۱۴٫۷ psi) تقسیم میکنیم و به عدد ۱٫۸۲ که همون نسبت فشاره میرسیم.
باید توجه داشت که محاسبات ذکر شده با فرض اینه که چیزی مخالف جریان هوای عبوری از فیلتر هوا غلبه نکنه و باعث کاهش فشار نشه.به همین دلیل از اونجا که فشارمطلق ورودی معمولا کمتر از فشار اتمسفریکی هست که محاسبه کردیم برای دقیق تر شدن محاسباتمون که نکنه یه وقتی باعث کاهش فشار توربو بشه فشار مطلق ورودیی رو در یک روز عادی یک واحد کمتر از فشار اتمسفریک استاندارد در نظر میگیریم.(این به صورت فرض بود و در شرایط واقعی باید به دقت اندازه گیری بشه)
به همین ترتیب محاسبات انجام شده به صورت زیر تغییر پیدا میکنه:
۱۳٫۷/(۱۲+۱۴٫۷)=۱٫۹۵
خب این در صورتی بود که در سطح دریا قرار داشته باشیم.اما اگه در سطح دریا نباشین چ اتفاقی میوفته؟خب این موردی هست که حتما باید در محاسباتمون در نظر بگیریم.مثلا شما شهری رو در نظر بگیرین که ۵۰۰۰ فیت بالاتر از سطح دریا قرار داره.در این شهر فشار اتمسفریک به طور معمول ۲ واحد کمتر از ۱۴٫۷ psi خواهد بود.به همین ترتیب محاسبات جدیدمون با توجه به مثالی که زدیم به صورت زیر تغییر پیدا میکنه.
۱۲+۱۲٫۴/۱۲٫۴-۱=۲٫۱۴psi
همونطور که میبینید اختلاف بزرگی نسبت به نتایج قبلی بوجود اومد.احتمالا هم تا اینجای کار به این نتیجه رسیدید که فشار هوا به عوامل مختلفی بستگی داره که باید بهشون توجه کرد.

انتخاب توربو مناسب

میزان جرم هوا
درواقع ما برای بدست آوردن مقدار قدرت مورد نظرمون از پیشرانه نیاز داریم تا میزان جرم هوای مورد نیازمون رو حساب کنیم.دقت کنید که واحد محاسبه ی جرم هوا پوند بر دقیقه در نظر گرفته میشه و نباید اونو با حجم هوا یکی در نظر گرفت.به هر حال اگه حجم هوای مورد نیازتون رو بدونین میتونین با ضرب کردن اون در ۰٫۰۷۶ (چگالی هوا در سطح دریا و فشار ۱۴٫۷ psi)به جرم هوای مورد نظرتون برسید.
به طور معمول یه توربوشارژر برای پیشرانه های بنزینی میتونه به ازای کمپرس کردن یک پوند هوا در دقیقه قدرتی بین ۹٫۵ تا ۱۰٫۵ اسب بخار تولید کنه.پس به عنوان مثال اگه بخوایم از پیشرانه مون ۴۰۰ اسب بخار قدرت بگیریم باید در هر دقیقه ۳۶ تا ۴۴ پوند هوا رو توی پیشرانه کمپرس کنیم.

انتخاب توربو شارژ مناسب

Surge Line
اگه به مپ توربوشارژرتون نگاه کنید میتونید در نوار سمت چپ نمودار خط surge رو مشاهده کنید(همون طوری که در شکل نشون داده شده).در این ناحیه امواج ملایم هوا به جریانات مخرب و نا منظمی تبدیل میشن که با توقف های کمپرسور توربوشارژر همراهه. فعالیت توربوشارژر در این ناحیه میتونه به واماندگی ناگهانی اون هنگام کمرس کردن منجر بشه و توربوشارژر آسیب ببینه.
surge معمولا زمانی اتفاق میفته که حداقل یکی از دو شرط زیر برقرار باشه:
۱_زمانی که توربو بیش از حد بزرگ باشه.
۲_وقتی که دریچه کنترل بنزین بعد از تولید بوست به سرعت بسته میشه.این اتفاق به این دلیل رخ میده که جرم هوا به هنگام بسته شدن دریچه کنترل بنزین به طرز چشم گیری کاهش پیدا میکنه درحالی که توربو هنوز داره به چرخش خودش ادامه میده و بوست تولید میکنه.به این ترتیب نقاطی که در ادامه روی نمودار مشخص خواهیم کرد به سرعت به سمت چپ مپ نزدیک میشن و به ناحیه ی surge میرسن.
اما چطوری میتونیم از قرار گرفتن توربو در ناحیه ی surge جلوگیری کنیم؟برای اینکار میتونیم از سوپاپ تخلیه فشار یا دریچه ی بای پس استفاده کنیم.

انتخاب توربو شارژ مناسب

Choke Line
این خط در کرانه سمت راست مپ توربو قرار داره.برای توربوشارژر هایی ازجمله توربوشارژر های Garrett گذشتن از این خط به معنای پایین اومدن بهره وری توربوشارژر تا ۵۸% هست.همچنین به دنبال اون سرعت توربوشارژر هم به حد مجازش نزدیک میشه و حتی امکان اوور اسپید (over speed) هم وجود داره.پس اگر وضعیت شما در سمت راست این خط قرار بگیره حتما باید به یک توربو بزرگتر فکر کنید.

انتخاب توربو شارژ مناسب

Turbo Speed Lines
خط های افقی هستند که روی مپ توربو مشخص شدن.با توجه به مپ توربو به سادگی میتونیم به این نتیجه برسیم که با افزایش سرعت توربو نسبت فشار یا همون بوست تولیدی یا حتی معمولا جرم هوای ورودی هم بیشتر میشه.

انتخاب توربو شارژ مناسب

Efficiency Islands
مناطق متمرکزی بر روی مپ توربو هستند که میزان بهره وری توربو رو در هر نقطه از مپ نشون میدن.بهینه ترین این مناطق در مرکز مپ قرار داره که بیشترین بهره وری توربو در اون ناحیه قرار داره.اگر از این نقطه ی مرکزی خارج بشیم بهره وری کاهش پیدا میکنه تا در نهایت به خط surge یا choke برسیم.

انتخاب توربو شارژ مناسب

تا اینجای کار شما با مفاهیم اولیه ی انتخاب توربو آشنا شدید.قدم بعدی پیدا کردن توربو مورد نظرمونه و اینکه چه توربویی میتونه برای خودروی شما مناسب باشه که در آینده نزدیک به این مبحث خواهیم پرداخت.

مبحث نصب توربوشارژر در پروژه های تیونینگ مبحث تازه ای نیست اما این پروسه ظرافتهای خاصی دارد و محاسباتی دارد که با مطالعه این مقاله خواهید دید که توربو کردن یک موتور کار هر کسی نیست و باید کار را به کاردان سپرد. قبلا در مورد توربو مقالاتی مختصر منتشر کردیم، توی این مقاله کمی بیشتر با موضوع درگیر میشیم و چگونگی خواندن map توربو،اندازه گیری نسبت فشار و جرم هوای مورد نیاز پیشرانه و در نهایت چگونگی رسم نقاط بدست آمده روی map توربو رو یاد میگریم که بهمون کمک میکنه تا توربوشارژر مناسبی برای پیشرانه مون انتخاب کنیم.…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: 0.65 ( 1 امتیازات)
0

درباره‌ روابط عمومی

تصویر پروفایل روابط عمومی
مسئول روابط عمومی: محسن کارگر

جوابی بنویسید