سرتیتر اخبار
خانه » واژه نامه

واژه نامه

سالها پیش زمانی که کلوپ اتومبیل یزد با شروع فعالیتهای اتومبیلرانی تاسیس شد، در برخورد با افراد و اقشار مختلف در پیست و اماکن دیگر، دریافتیم که دانش اتومبیل در این دیار بسیار پایین بوده و از آنجا که زیربنای هر حرکتی آموزش نیروی انسانی آن حرکت است شروع کردیم به آموزش پایه ای و لذا اولین حرکتی که در این زمینه انجام شد آموزش اصطلاحات و عبارات تخصصی اتومبیلرانی و تیونینگ در وب سایت بود.

و لذا صفحه ای در وب سایت ایجاد شد با عنوان واژه نامه که محتوای آن با این جمله شروع می شد:

“از آنجاییکه بعضی از اصطلاحات به کاررفته در نوشتارهای وب سایت کلوپ اتومبیل یزد برای همگان شناخته شده نیست و همچنین خیلی از افراد تصور درستی از بعضی اصطلاحات ندارند تصمیم گرفتیم تا در این قسمت به تعریف اسامی و اصطلاحاتی که در مقوله اتومبیل به کار می رود بپردازیم. بلکه سطح اطلاعات کاربران بالا رفته و همچنین بحثها و مقالات و گزارشات برای همگان مفهوم بوده و مفید واقع شود”

مدتها گذشت و سایت قدیم به سایت جدید ارتقا یافت اما این بخش به سایت جدید منتقل نشد. تا اینکه برحسب اتفاق متوجه شدیم بسیار از سایتهای مربوط و نامربوط مطالب این صفحه را عینا کپی نموده و بدون ذکر منبع منتشر کرده اند و حتی در جزوه آموزشی یک ارگان مهم و مرتبط در این زمینه! نیز کپی دقیق این صفحه پیدا شد که البته باعث افتخار است.

و لذا حال که دیگران اینقدر مشتاق این اطلاعات هستند چرا خودمان کاملتر آن را در سایت باشگاه که به حق مرجع آموزش اتومبیلرانی و تیونینگ در یزد می باشد قرار ندهیم؟!

واژه نامه در حال تکمیل اتومبیلرانی و تیونینگ تقدیم به علاقه مندان:

(Under Steer) آندر استیر:

که به معنای کم پیچی یا کم فرمانی می باشد و به حالتی گفته می شود که در پیچ اتومبیل از فرمان تبعیت نکرده و علیرغم زاویه چرخها سر اتومبیل با سر خوردن شروع به انحراف به بیرون از پیچ می کند. این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل جلو روی می دهد و با رها نمودن و فشار مجدد و نرم گاز اصلاح می شود.

(Start) استارت:

در مسابقه: به شروع هر مسابقه استارت و  خط آغاز مسابقه را خط استارت گویند که کلیه شرکت کنندگان در پشت آن قرارگرفته و با سبز شدن چراغ و یا علامت پرچمدار شروع به حرکت می کنند.

(Starter) استارتر:

قطعه ای در اتومبیل که کنار بلوک موتور نصب شده و با چرخدنده ای در آن با فلایویل (چرخ لنگر) درگیر می شود و برای روشن کردن اتومبیل استفاده می شود. این وسیله که در اصطلاح عامه استارت نامیده می شود به محض دریافت برق (چرخیدن سوئیچ)، چرخ دنده انتهایی آن توسط قطعه ای دیگر به نام اتوماتیک استارتر، به جلو هل داده شده و با فلایویل درگیر می شود و آن را می چرخاند و پس از رها کردن سوئیچ برگشته و از فلایویل جدا می شود.

(Stress bar) استرس بار:

به نوعی اتصالات بسیار مستحکم، متشکل از یک لوله و دو سر کمک گفته می شود که بین دو سر کمک فنرهای اتومبیل نصب شده و باعث می گردد در مانور های سریع فشار وارد بر اتاق کاهش یابد و مانع از تغییر شکل اتاق و افزایش فاصله فنرها و برهم خوردن کمبر چرخها می گردد در حقیقت اگر مجموعه کمکها و شاسی را یک مربع فرض کنیم که ضلع بالای آن وجود ندارد، با نصب استرس بار ضلع بالای این مربع تکمیل شده و باعث عدم تغییر در زاویه بین اجزای این مجموعه می شود.

(Slalom) اسلالوم:

به معنای مارپیچ می باشد و نام یکی از مسابقات پایه ای اتومبیلرانی است که به صورت تک نفره و در یک مسیر زیگزاگ که با مانعی همچون کله قندی طراحی شده انجام می شود و ملاک موفقیت در آن مانور خوب بین موانع و سرعت مناسب در عبور از آنهاست. به طوریکه مسیر در بهترین زمان و کمترین خطای ممکن طی شود

(Slick) اسلیک:

نوعی لاستیک بدون عاج است که از جنس نرم به خصوصی است و روی آسفالت خشک چسبندگی خوبی دارد. این نوع لاستیک با گرم شدن چسبندگی فوق العاده ای پیدا می کند. همچنین به دلیل نداشتن عاج بر روی مسیر خیس و لغزنده اصلاً کارایی ندارد. این لاستیک در اتومبیلهای جی تی و کلاس آزاد استفاده می شود

(Over Steer) آور استیر:

که به معنای زیاد پیچی یا پر فرمانی می باشد به حالتی گفته می شود که در پیچ با آن که فرمان اتومبیل مقدار کمی پیچیده است اما قسمت عقب اتومبیل (بر اثر سر خوردن) شروع به انحراف به خارج از پیچ می کند و اتومبیل بیش از حد لازم به سمت پیچ می پیچد و به بیرون از پیچ منحرف می شود

این حالت بیشتر در اتومبیلهای دیفرانسیل عقب روی می دهد و با رها نمودن گاز، چرخش فرمان در جهت خلاف و فشار مجدد و نرم گاز اصلاح می شود چنانچه اصلاح نشود منجر به اسپین می شود.

از این خاصیت در تکنیک دریفت استفاده می شود. به این صورت که راننده با گاز دادن بیش از حد چسبندگی عقب اتومبیل را به هم زده و با فرمان عکس دادن و فشار مداوم گاز، اتومبیل را در حالتی مورب نسبت به پیچ حفظ و پیچ را طی می کند.

(Spin) اسپین:

چنانچه حالت اور استیر اصلاح نشود اتومبیل بسته به سرعتی که دارد به دور خود چرخیده و از مسیر خارج می شود که به این حالت اسپین زدن یا اسپین شدن گفته می شود

(Polish) پولیش (پالیش) (در مورد سرسیلندر):

عبارت است از تراشکاری بسیار ظریف سر سیلندر که موجب کاهش حجم اتاقک انفجار و در نتیجه بالا رفتن نسبت تراکم و بالتبع افزایش قدرت و گشتاور خواهد شد. ناگفته نماند که این کار بسیار حساس می باشد. بدین معنی که دامنه این تراش به ۱ میلیمتر نمی رسد. چرا که موجب بالا رفتن بیش از حد دمای موتور و آسیب رسیدن به سر سیلندر و اجزای آن خواهد شد

(Profile) پروفایل (در مورد لاستیک):

به دیواره لاستیک گفته می شود. یعنی حد فاصل دایره داخلی و محیط خارجی لاستیک. هرچه این دیواره کوتاه تر باشد اتومبیل از هندلینگ یا فرمان پذیری بهتری برخوردار خواهد بود و البته اطلاعات دقیقتری از برجستگی های راه به راننده منتقل خواهد شد. و همچنین ناهمواریها صدمات بیشتری را به سیستم تعلیق اتومبیل وارد خواهند کرد. این دیواره در روی لاستیک به صورت درصدی از پهنای لاستیک بیان شده است.

(Toe) تو:

به زاویه افقی چرخها با راستای طولی اتومبیل گفته می شود

چنانچه چرخها به سمت داخل متمایل باشند تو این (Toe in) و چنانچه این تمایل به سمت بیرون باشد تو آوت (Toe out)نامیده می شود

(Tuning) تیونینگ:

به مجموعه اقداماتی گفته می شود که جهت بهینه سازی قسمتهای مختلف اتومبیل صورت می گیرد که :شامل موارد زیر می باشد

(Body Tuning) بهینه سازی بدنه:

این مورد شامل تغییرات در گلگیرها، رکابها، درب صندوق، درپوش موتور، سپرها، سقف و یا افزدون کیت آیرودینامیک شامل اسپویلر، زیر رکاب، فلاپ و غیره به بدنه می باشد که موجب پایداری بیشتر اتومبیل در برابر جریان شدید هوا و هندلینگ بهتر می شود. ضمن اینکه خودرو ظاهر جذابتری پیدا می کند.

۱) بهینه سازی سیستم تعلیق

۲) بهینه سازی سیستم فرمان

۳) بهینه سازی زیر بندی اتومبیل

۴ تقویت موتور و گیربکس

مجموعه اقداماتی روی پیشرانه اتومبیل که از افزودن و یا تعویض بعضی قطعات گرفته تا تعویض کامل موتور و گیربکس را در بر می گیرد

حجم موتور:

به مجموع حجم محفظه هایی از سیلندر گفته می شود که پیستونها در آن در حرکتند و سوخت موجود در آن را متراکم می کنند که برابراست باV=۴*(r*r*۳.۱۴)*h

r=شعاع پیستون

h=کورس پیستون

و واحد آن سی سی یا سانتیمتر مکعب می باشد. افزایش این حجم موجب افزایش قدرت موتور و همچنین افزایش مصرف سوخت خواهد بود

به عنوان مثال حجم موتور اسمی پیکان ۱۶۰۰ سی سی و یا پژو ۴۰۵ با حجمهای ۱۶۰۰، ۱۸۰۰ و ۲۰۰۰ سی سی (ساخت داخل) می باشد که نباید آن را با قدرت موتور اشتباه گرفت.

(Drag) درگ:

مسابقه ای است که در یک مسیر مستقیم به طول ۴۰۰ متر، ۱۰۰۰ متر و یا بیشتر برگزار می شود و هدف از آن فقط تست قدرت خودروها و مهارت راننده در شتابگیری صحیح می باشد

(Drift) دریفت:

عبور از یک پیچ بصورت زاویه دار با پیچ را گویند. در دریفت راننده به طور عمدی و با استفاده از تکنیکهای مختلف تعادل اتومبیل را به هم زده به صورتی که دو و یا چهار چرخ اتومبیل به لغزش درآمده و اتومبیل به طور زاویه دار با جاده پیچ را طی می کند

فیلم دریفت ب ام و ۲۰۰۲ در پیست تهران

این عمل در مورد اتومبیلهای دیفرانسیل جلو و عقب متفاوت بوده که در بخش آموزش به توضیح کامل در مورد آن پرداخته خواهد شد

(Race) ریس:

مسابقه ای که بین تعدادی اتومبیل هم کلاس در مسیر بسته ای به نام پیست برگزار شده و اساس آن سرعت بیشتر و در نتیجه زمان کمتر است

(خط مسابقه) (Racing line) ریسینگ لاین:

خطی فرضی است که رانندگان برای عبور از پیچ با سرعت بیشتر در زمان کمتر در نظر می گیرند و اهمیت آن به حدی است که گاهی ممکن است راننده ای آگاه به ریس لاین بتواند راننده ای با اتومبیل قویتر که ریس لاین را رعایت نمی کند پشت سر بگذارد

(Center) سنتر:

لوله رابط هدرز و منبع اگزوز می باشد

فلاپ:

به قطعات تو خالی و سبک گفته می شود که به اشکال مختلف جایگزین سپر در اتومبیلهای جدید شده است.

(Camber) کمبر:

عبارت از زوایه دار بودن راستای عمودی چرخها با راستای قائم می باشد. که چنانچه این زاویه به سمت بیرون اتومبیل باشد به آن کمبر مثبت و چنانچه به سمت داخل باشد کمبر منفی گفته می شود. کمبر مثبت را می بایست به سرعت اصلاح نمود چون همانطور که در تصویر می بینید خیلی راحت موجب واژگون شدن اتومبیل می شود

(Cam Shaft) کم شافت:

اصطلاح خارجی میل سوپاپ می باشد. نصب کم شافت ریس بخشی از پروسه تقویت موتور بوده که به لحاظ استحکام بیشتر و همچنین بادامکهای بزرگتر موجب بهبود ورودی و خروجی موتور و در نتیجه کارایی بیشتر موتور می شود

کورس پیستون:

عبارت از فاصله نقطه مرگ بالا و نقطه مرگ پایین پیستون می باشد. که با چرخش شاتون حول میل لنگ پیستون این فاصله را به صورت رفت و برگشتی طی می کند

(Torque) گشتاور یا نیروی تورک:

نیروی وارد بر میل لنگ است که ایجاد شتاب می کند و هرچه این نیرو بیشتر باشد اتومبیل شتاب بهتری خواهد داشت

(Lap) لپ:

به مسیری که از استارت شروع شده و به آن پایان می یابد یک دور یا لپ گفته می شود

(Warm up) وارم آپ :

پس از ورود اتومبیلهای مسابقه به پیست و قرارگرفتن در مکانی که طبق مرحله تایمگیری مشخص شده برای گرم نمودن موتور و همچنین لاستیکها، ترمزها و به طور کلی اماده نمودن اتومبیل جهت مسابقه کلیه شرکت کنندگان یک دور در پشت سر اتومبیل مارشال یا راهنما پیست را طی می کنند که این دور را اصطلاحا دور مارشال و یا وارم آپ می نامند

(Weber) وبر:

نوعی کاربراتور دو دهانه ایتالیایی می باشد که تاثیر زیادی در قدرت اتومبیل و صد البته مصرف سوخت دارد. اما از سوخت حداکثر استفاده را می کند

استفاده از این نوع کاربراتور برای تقویت و آماده سازی اتومبیلها برای مسابقات بسیار رایج است

(headers) هدرز:

مانیفولد بهینه دود می باشد که گازهای خروجی از سیلندرها را به ترتیب و به سهولت خارج می کند و باعث کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت و افزایش طول عمر موتور می گردد.

 

سالها پیش زمانی که کلوپ اتومبیل یزد با شروع فعالیتهای اتومبیلرانی تاسیس شد، در برخورد با افراد و اقشار مختلف در پیست و اماکن دیگر، دریافتیم که دانش اتومبیل در این دیار بسیار پایین بوده و از آنجا که زیربنای هر حرکتی آموزش نیروی انسانی آن حرکت است شروع کردیم به آموزش پایه ای و لذا اولین حرکتی که در این زمینه انجام شد آموزش اصطلاحات و عبارات تخصصی اتومبیلرانی و تیونینگ در وب سایت بود. و لذا صفحه ای در وب سایت ایجاد شد با عنوان واژه نامه که محتوای آن با این جمله شروع می شد: "از آنجاییكه…

بازبینی کلی

امتیاز کاربر: اولین نفر باشید!
0

جوابی بنویسید